De ideale stad
Hoe ziet onze stad Den Haag eruit over tien of twintig jaar? In de verkiezingsprogramma’s buigen de partijen die meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen zich over de vraag hoe hun ideale stad eruit ziet wat betreft economie, werk, onderwijs, wonen, segregatie, klimaat, groen en mobiliteit.
In het Platform STAD Verkiezingsdebat op 8 maart gaan we in op drie belangrijke thema’s voor Den Haag: tweedeling, groen en mobiliteit. Negen fractievoorzitters (Haagsche Stadspartij, PvdA, D66, VVD, GroenLinks, CDA, ChristenUnie/SGP, Groep De Mos en de Islam Democraten) gaan hierover met elkaar in gesprek.
Ter voorbereiding heeft Platform STAD een Haagse architect gevraagd deze negen verkiezingsprogramma’s te analyseren op de bovengenoemde thema’s, en te beschrijven hoe de partijen onze toekomstige stad zien. Dat levert verschillen, maar ook verrassende overeenkomsten op.
Auteur: Riëtte van der Werff
Tweedeling
In Den Haag woon je op het zand of het veen. Een onderscheid dat iedereen kent. Wil je dat de scheiding tussen zand en veen zo blijft, of wil je dat er meer een mix van mensen in verschillende wijken wonen? Is 30% van de nieuwbouw sociale huur en wordt die dan gebouwd in Den Haag of ook in de omliggende gemeenten? Van Dale definieert segregatie als het gescheiden leven van etnische groepen in een land met een gemengde bevolking. In meer dan de helft van de bekeken verkiezingsprogramma’s (Haagsche Stadspartij, Groen Links, D66, PvdA, Christen Unie/SGP en Islam Democraten) is opgenomen dat segregatie moet worden tegengegaan. De wijze waarop is per partij verschillend.
Voor wie bouw je? Een belangrijk middel om segregatie tegen te gaan wordt door de politiek gezien, om bij nieuwbouw een mix van sociaal, middelduur en duur te bouwen. De stedelijke norm is nu 30% sociale huur bij nieuwbouw. Een deel van de partijen wil dit middel sterker inzetten terwijl het CDA en VVD deze maatregel los willen laten.
Groen
‘Oh, oh Den Haag mooie stad achter de duinen’ zingt Harry Jekkers in zijn bekende lofzang op de stad. Je zou bijna gaan denken dat Den Haag overal een groene stad is. Niets is minder waar. Op de lijstjes van groen in Nederlandse steden staat Den Haag bijna onderaan met een 372e plaats van de 388. Meerdere partijen willen de Teldersweg verdiepen zodat de Scheveningse Bosjes, Westbroekpark en Waterpatij aan elkaar verbonden worden tot één groot stadspark. Maar krijg je hiermee een groene stad? Is het niet van evenveel of meer belang om te zorgen dat er op meer plekken groen komt in de stad, omdat dit direct een positief effect heeft op de leefbaarheid in wijken met minder hittebelasting en betere waterberging. Natuurinclusief bouwen wil bijna iedereen. Er zijn al ooievaars gesignaleerd op het Malieveld. Van oorsprong was er een nest op de Vijverberg, beter bekend als de Hofvijver. Van het Malieveld naar de Vijverberg is een korte vlucht.
Mobiliteit
Walkable city is een term uit de vakliteratuur die in gewoon Nederlands ‘beloopbare stad’ betekent.
Beloopbaar, zo zijn onze steden van oorsprong ontworpen. Nog niet zo lang geleden was lopen en fietsen de meest gebruikelijke wijze van vervoer. Kijk naar foto’s uit de jaren ’60 van de vorige eeuw van dichtbevolkte wijken als de Schilderswijk of Regentes. Hetzelfde straatprofiel, maar met veel fietsers, wandelaars en spelende kinderen op de stoep. En vooral een gevoel van heel veel ruimte. Dat is hoe deze straten ontwikkeld zijn. Maar wij zijn deze werkelijkheid al zo ontwend dat wij ons niet kunnen voorstellen hoeveel ruimte er in de stad kan zijn en hoeveel verblijfs- en leefkwaliteit autovrije straten ons kunnen geven. Verschillende partijen zetten de voetganger, fiets en OV op nummer één. Om hier te kunnen komen zijn stappen nodig. Bijna alle partijen zetten in op meer P+R aan de rand van de stad en breiden deze dan uit met P+Bike. Daarnaast is het versterken van het OV een belangrijk thema wat in alle programma’s is opgenomen. Het hebben of delen van een auto’s en de aanpassing van parkeernormen in bestaande situaties en bij nieuwbouw is ook een belangrijk agendapunt in de verschillende programma’s.
De ideale stad volgens de negen partijen:
Het ideaal van D66 is dat Den Haag fietsstad nummer één wordt. Daarom krijgen fietsers prioriteit zowel bij het beleid als in de inrichting van de openbare ruimte. Om fietsstad nummer één te worden is het belangrijk dat de Hagenaar zijn auto laat staan. Dat kan met een een fijnmaziger, sneller en toegankelijker OV en voldoende stallingsruimte. Er worden nog meer vrij liggende (snel)fietsroutes aangelegd. De Binckhorst wordt een proeftuin voor mobiliteit; het OV en de fiets krijgen voorrang.
In de optiek van D66 is voor het tegengaan van segregatie in onze stad in alle wijken een grote verscheidenheid aan huur- en koopwoningen nodig. Passend binnen het principe van “vertrouw op de eigen kracht van mensen” wordt hier een belangrijke rol gezien voor particuliere ontwikkelaars, particuliere eigenaren en de corporaties. Het doel is een breed aanbod van betaalbare woningen voor elke inkomensgroep. Er wordt de komende vier jaar 75 miljoen geïnvesteerd om de woningbouw in het sociale- en middensegment op gang te krijgen. Meer middeldure huurwoningen zorgen voor een doorstroming naar andere segmenten en daarmee voor meer ruimte voor starters.
Den Haag als groene stad aan zee, is vooral de stad achter de duinen die verduurzaamd moet worden en waar wij samen gebruik van kunnen maken. Er wordt belang gehecht aan meer groen en blauw bij de herinrichting van buurten in verband met klimaat adaptatie en leefbaarheid. Daarnaast is bewegen in de buitenruimte een belangrijk item.
In de ideale stad van de Islam Democraten wordt er met, en niet alleen over elkaar gesproken. De segregatie van Den Haag is voor deze partij het belangrijkste onderwerp van het verkiezingsprogramma. De Islam Democraten zien vooral de tweedeling in de maatschappij als een groot probleem. Volgens hen is het belangrijk dat alle bevolkingsgroepen, ook moslims, deel uitmaken van het politieke debat en de democratische bestuursvorming in ons land.
Als het om woningbouw gaat willen de Islam Democraten graag dat er zo snel mogelijk meer woningen bij komen om de huidige krapte op zowel huur- als de koopmarkt tegen te gaan. Vooral voldoende aanbod van sociale huurwoningen is daarbij van groot belang. Daarom wil de partij sloop van sociale huurwoningen alleen toestaan als er plannen zijn voor nieuwbouw ervan, en verkoop van sociale huur aan bewoners moet alleen plaatsvinden in geval van overaanbod voor dat type woning in de sociale huur voorraad.
De Islam Democraten zetten een goed leefklimaat en woongenot voorop bij de groei van de stad. Groen toevoegen in versteende wijken zoals de Schilderswijk is daarin een absolute prioriteit. Hoogbouw wordt niet per definitie uitgesloten, maar er moeten voor de omliggende wijk geen nadelige gevolgen zijn. Speciale aandacht wil de partij voor (groeps)woonvormen voor ouderen. Dit zien zij voor zich in de vorm van kleine complexen in de eigen wijk zodat ouderen onderdeel kunnen blijven van hun bestaande sociale netwerk.
Voor Groep de Mos is Den Haag een stad om trots op te zijn. Vanuit de oprichting is de partij een typische lokale partij die los staat van landelijke dogma’s en dient zij expliciet het lokale belang.
Den Haag groeit in een rap tempo en dit kan op gespannen voet staan met de leefbaarheid van een gebied. Om goed te weten wat de impact is van grootschalige woningbouw moet er eerst goed onderzoek naar de effecten gedaan worden met een Leefbaarheids Effecten Rapportage waarin duidelijk de kwaliteit van de openbare ruimte opgenomen wordt.
Groep de Mos gaat voor Den Haag als de groenste stad van Nederland. Per jaar worden er 2.00 extra bomen gepland. Ook ziet zij Den Haag als grachtenstad aan zee.
Den Haag is nu de filehoofdstad van Nederland, daarom moet er geïnvesteerd worden in een “Deltaplan bereikbaarheid”. Aan de ene kant wordt er geïnvesteerd in ondertunneling voor auto’s waardoor de doorstroming beter wordt en er bovengronds ruimte is voor groen en wonen. Aan de andere kant moet er snel geïnvesteerd worden in het versterken van het OV netwerk.
De blik van de architect
De stad is bovenal een samenleving. Een stad moet ruimte bieden voor ontmoeting. Daarbij is de ruimtelijke schaal waarop dat mogelijk gemaakt wordt van belang. Er moet gezorgd worden voor een evenwicht, waarbij er ruimte is voor privacy èn samen, voor rust èn dynamiek.
De burger betrekken bij het beleid en op een andere manier de ruimte geven om actief onderdeel te zijn van het stedelijk systeem, is een richting die veel partijen kiezen. Duidelijke sturing vanuit beleid en politieke keuzes zijn wel noodzakelijk om te zorgen dat de richting waarbinnen er ruimte is, helder is.
Den Haag is in de afgelopen 60 jaar een stad met een unieke mix van mensen geworden. Die diversiteit biedt uitdagingen en kansen. Nu moeten we nog zorgen dat we elkaar komende jaren kunnen blijven ontmoeten in een verblijfsvriendelijke stad waar het goed wonen, werken en recreëren is. Alleen dan krijgt onze stad, waar over 20 jaar bijna 100.000 mensen meer zullen wonen, de extra kwaliteit die haar toekomstbestendig maakt.
Praat mee met Joris Wijsmuller (Haagse Stadspartij), Boudewijn Revis (VVD), Richard de Mos (Groepdemos), Robert van Asten (D66), Martijn Balster (PvdA), Hasan Kücük (Islam Democraten), Arjen Kapteijns (GroenLinks), Karsten Klein (CDA) en Pieter Grinwis (CU-SGP) tijdens het Platform STAD verkiezingsdebat op 8 maart.